top of page

Zwangerschap - prenataal

Wat doet zwangerschap met het bekken?

Bekken en bekkenbodem >
Zwangerschap >
Bevalling >
Meer kans op klachten >
Een fitte bekkenbodem >
Handig om te weten >
Pijn in en rond het bekken >
Zes tips bij pijn in en rond het bekken >
Belangrijk om te weten >

 

Bekken en bekkenbodem
Het bekken vormt een van de belangrijkste onderdelen van het lijf. Het verbindt de ruggengraat met de benen. Ook draagt het bekken het gewicht van het bovenlijf en bepaalt hoe men zich beweegt. De bekkenbodem vind men aan de onderkant van het bekken. Het bestaat uit bindweefsel en spieren. Die dragen samen de organen in het bekken: de blaas, de baarmoeder met de schede en de darmen. Ze openen en sluiten het bekken aan de onderkant af. Ze helpen het bekken en onderrug stevig te houden. Ook spelen de bekkenbodemspieren een rol bij het vrijen en het bevallen.

 

Zwangerschap
Tijdens je zwangerschap wordt de baarmoeder en de baby zwaarder. Daardoor komt er meer druk op de bekkenbodem te staan. De baby en baarmoeder kunnen ook op de blaas drukken waardoor men vaker moet plassen.
In de zwangerschap worden de bekkenbodem en de banden rondom het bekken net elastiek. Dat moet wel, anders kan de baby er niet uit. Maar het maakt het wel lastig om de bekkenbodemspieren aan te spannen. Hierdoor kan men plas verliezen als men niest, hoest, lacht, bukt of als men iets tilt. Ook kan men soms moeilijk lang staan, lopen en zitten of doet dat pijn.

 

Bevalling
Pers men tijdens de bevalling, dan rekt de bekkenbodem fiks op. Men verstuikt eigenlijk het bekken en de bekkenbodemspieren. Daardoor voelt de bekkenbodem na de bevalling anders aan. Men voelt soms niet wanneer men moet plassen of poepen. Men kan de poep of plas niet goed ophouden. Of misschien heeft men een zwaar, drukkend gevoel in en rond de schede. Om de bekkenbodem weer sterker te maken, moet men voldoende rusten en oefenen.

 

Meer kans op klachten
Men heeft meer kans op het krijgen van bekken en bekkenbodemklachten als: 
•    al voor men zwanger werd last van de onderrug of bekken had;
•    voor of tijdens de zwangerschap urine verloor of last had van een verzakking;
•    gedeeltelijk of geheel bent uitgescheurd;
•    bent bevallen met een vacuümpomp of tang;
•    langer dan een uur moest persen; 
•    baby bij de geboorte meer dan 4000 gram woog.

 

Een fitte bekkenbodem
De bekkenbodem fit maken en houden, is belangrijk. Dan heeft men minder kans op klachten. Ook knapt men sneller op na de bevalling. Als men dagelijks bekkenbodemoefeningen blijft doen, heeft men daar ook plezier van bij het ouder worden. Tijdens de menopauze stop men met ongesteld zijn en verandert het lijf. Dan wordt het weefsel minder stevig. Is de bekkenbodem fit, dan verliest men in de overgang niet zo gauw ongewild urine of een verzakking van de blaas, darm en/of baarmoeder.

 

Handig om te weten

  • Door dagelijks oefeningen voor de bekkenbodem te doen, kan men de bekkenbodem fit maken en houden.

  • Als men tilt, staat, gaat zitten of sport: gebruik de spieren in de bekkenbodem, onderbuik en rug op een goede manier. Men voorkomt hiermee klachten in de bekkenbodem, bekken en rug.

  • Span de bekkenbodemspieren aan bij niezen, lachen, springen en tillen. Doe dit heel bewust een tijdje, dan wordt het een gewoonte.

  • Houd de adem niet in bij inspannen.

  • Zorg goed voor het poepen. Drink voldoende en eet genoeg vezels (onder andere in groente, fruit, noten, linzen, volkorenbrood en zilvervliesrijst).

  • Neem alle tijd om te plassen en te poepen.

  • Is men te zwaar, dan drukt dat extra op de bekkenbodem.

  • Als men rookt, is dat niet goed voor de gezondheid.

Pijn in en rond het bekken
Tijdens zwangerschap of net na de bevalling reageert het lichaam anders dan anders. Het bekken is minder stabiel. Het kan pijn doen. In Nederland hebben jaarlijks zo’n 152.000 vrouwen daar last van.

Ook kan men pijn voelen in de bovenbenen, in het gebied rond de schede en aan de onderkant van de rug. Staan, lopen en zitten wordt niet lang volgehouden als alles zo zeer doet. Vaak spant men ook andere spieren extra aan. Daardoor kan men nog meer klachten krijgen. Zoals het ongewild verliezen van plas zonder of pijn aan het stuitje.

Het is belangrijk om goed naar het lichaam te luisteren. Vaak verdwijnen alle klachten nadat het kind is geboren, maar men kan er ook langer last van houden.

 

Zes tips bij pijn in en rond je bekken

  • Men kan het bekken minder belasten. Neem daarom vaker rust en doe zo min mogelijk zware huishoudelijke klusjes. Besteedt bij veel zorgtaken, een deel van de taken uit.

  • Geef het bekken veel rust. Ga regelmatig even lekker liggen.

  • Neem zoveel mogelijk de lift als traplopen pijnlijk is.

  • Probeer een poosje minder uren te werken.

  • Blijf in beweging, maar neem ook voldoende rust. Als men klachten krijgt, moeten die door even rust te nemen binnen een kwartier weer zijn verdwenen. Zo niet, dan doet men te veel.

  • Zoek voldoende ontspanning. Stress verergert de klachten of zorgt ervoor dat men ze houdt.

 

Belangrijk om te weten
Word bij zwangerschap niet angstig bij het voelen van pijn in en rond het bekken. Zeker als men er op een goede manier mee omgaat, kan men van de klachten afkomen. De bekkenfysiotherapeut kan hierbij helpen.

Wat kan bekkenfysiotherapie voor u betekenen?

 

Advies van de bekkenfysiotherapeut

Deze oefeningen zijn zeker niet makkelijk. Wil men zeker weten of ze correct (en dus effectief op zowel de kortere als de langere termijn) worden uitgevoerd? En of men alle oefeningen veilig kunt doen na de bevalling?  Vraag dan altijd eerst advies. contact >

Bekken en bb
Zwangerschap
Bevalling
Meer kans op klachten
Fitte bb
Handig te weten
Pijn in rond bekken
6 tips
Belangrijk te weten
bottom of page