top of page

Fysiotherapie na letsel of sport

R I C E - principe:

  • Rust

  • Ice (met een coldpack)

  • Compressie (drukverband)

  • Elevatie (hoogstand van het getroffen lidmaat)

Herstelproces na bindweefselschade in 3 fases, volgens hetzelfde patroon:

 

1. ontstekingsfase​​​

2. proliferatiefase

3. remodelleringsfase​​​

Enkele voorbeelden

 

Tussenwervelschijf:

fase 1 - 0-5 dagen

fase 2 - 2-28 dagen

fase 3 - 600 dagen

Kapselbandletsel:

fase 1 - 0-5 dagen

fase 2 - 2-21 dagen

fase 3 - 21-300/500 dagen

Peesproblematiek:

fase 1 - 0-25 dagen

fase 2 - 10-105 dagen

fase 3 - 105 – 500 dagen

Spierproblematiek:

fase 1 - 0-5 dagen

fase 2 - 2-21 dagen

fase 3 - 21-300/500 dagen

Wat is fysiotherapie na trauma?

 

Een ander woord voor trauma is ongeval. De trauma-fysiotherapeut heeft extra scholingen gevolgd voor de behandeling van patiënten met uitgebreid of ernstiger letsel en verwondingen. Bijvoorbeeld na een ongeluk met een botbreuk waarna een operatie heeft plaatsgevonden. De fysiotherapeut heeft verstand van de gebruikte operatietechnieken en verschillende fasen van het herstel.

Fysiotherapie Zephat behandelt regelmatig patiënten die ten gevolge van een val of een verkeers- of sportongeval letsel oplopen aan het bewegingsapparaat. Dit kan een breuk of een verbrijzeling van één of meerdere botten zijn, maar ook een gedeeltelijke of volledige afscheuring van een spier, een pees of een gewrichtsband betreffen.

Hoe vaak komt het voor?


Recreatieve sporters hebben weinig kans op blessures, nl. 0,7 per 1000 uren beweging. Bij fitness en competitiesport stijgt dat cijfer tot 3,1 per 1000 uren. Tussen 15 en 34 jaar is het risico het grootst. Mannen hebben iets meer kans op sportletsels dan vrouwen, maar die hebben dan weer ernstigere knieletsels.

 

Herstellen na een (sport)letsel

Wanneer het bindweefsel kapot gaat, bijvoorbeeld een snee in de huid, een scheur in het bindweefsel van de tussenwervelschijf, of een enkelverstuiking, dan herstelt het altijd volgens hetzelfde patroon.

  • De ontstekingsfase, 0 tot 7 dagen na de kwetsuur: er treedt pijn, roodheid, zwelling, warmte en gestoorde functie (een ontsteking) op rond het letsel.

  • De regeneratie- of proliferatiefase, 1 tot 3 weken na het trauma: er is beginnende littekenvorming, maar nog te zwak om al nieuwe activiteit toe te laten.

  • De maturatie- en remodelleringsfase, vanaf 4 weken: er wordt sterk, nieuw weefsel gevormd.

 

De tijd die het kost, voordat het herstel helemaal voltooid is, hangt af van het soort weefsel. In zijn algemeenheid kan gesteld worden, dat als het weefsel beter doorbloed is, het ook sneller zal herstellen. Zie voorbeelden in het kader >

 

Het is belangrijk om zo snel mogelijk te starten met behandeling en revalidatie.

(Zelf)behandeling

De initiële behandeling is gebaseerd op het RICE-principe: Rust, Ice (met een coldpack), Compressie (drukverband) en Elevatie (hoogstand van het getroffen ledemaat). Afhankelijk van de ernst van het letsel duurt deze fase 3 tot 7 dagen.

​​

Start revalidatie

Na fase 1 mag en moet u al meteen met de revalidatie starten. In principe moet de mobilisatie binnen de pijngrens gebeuren. U moet dus niet per se afzien om sneller te genezen. Gecontroleerde beweging zorgt voor een mooi, sterk en elastisch litteken.

Fysiotherapie, het belang uitgesplitst per fase

Fase 1: gedeeltelijk immobiliseren (rust geven/ondersteunen), coldpack, medicijnen

Fase 2: gericht op beweeglijkheid, kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen, informatie, controle van de ontstekingsverschijnselen.

Om een goede doorbloeding te krijgen en dus voldoende zuurstof, moet u actief bewegen.

Fase 3: gericht op problematische en sportspecifieke handelingen, houdingen en het belang van geleidelijk steeds meer belasten.

Er moet dus sprake zijn van een veelzijdige-, doelgerichte-, functionele- en/of sportspecifieke training.

Normale activiteiten

Normaal kun u 6 tot 8 weken na het letsel alle normale (sport)activiteiten uitvoeren. Een volledige belasting is dan mogelijk. Totale genezing kan echter tot een jaar duren. Na bijvoorbeeld een operatie van een gescheurde kruisband van de knie kunt u pas na 3 maanden lichtjes beginnen lopen, en na 6 maanden de intensieve training hervatten.

​​

Sportletsels voorkomen
Preventie is zeer belangrijk en berust op 2 pijlers:

1. materiaal

Bij materiaal denken we o.a. aan aangepaste sportkleding, zoals goed schoeisel en beschermende kleding (fietshelm, knie- en elleboogbeschermers, et cetera), goede apparatuur, inlegzolen, steunbanden e.d.

2. aangepaste training

De training moet individueel aangepast zijn, en gebeurt het beste onder leiding van een competente trainer. Een goede opwarming, trage opvoering van de intensiteit, geleidelijke invoering van nieuwe oefeningen zijn hier van groot belang.

RICE
Voorbeelden herstel
bottom of page