NIMOC - Staartbotpijn

Wat is NIMOC?

NIMOC is de afkorting van Non-Invasive Mobilization of the Os Coccyx.

Dit betekent een uitwendige behandeling van het staartbotje of stuitje (os coccygis). In gewoon Nederlands is dit een herstel van de afwijkende stand van het stuitje door een heel milde, uitwendige beweging. De kortdurende mobilisatie wordt in zit uitgevoerd en is bijna nooit pijnlijk of belastend voor de patiënt.

Deze methode heeft verbazingwekkende resultaten bij:

- stuitpijn

- bekkenpijn

- lies pijnklachten

- rug pijnklachten

- ongewild verlies van urine of ontlasting

- moeite met plassen of ontlasting​

- seksuele pijnklachten

- anuskramp.

Wanneer de stand van het stuitje meespeelt, wordt vaak gezien dat de patiënten met rugklachten niet lang kunnen staan en/of zitten maar ook pijn hebben bij het gaan staan vanuit zit.​

De NIMOC-methode is geen behandeling op zich, maar wordt vaak gecombineerd met triggerpointbehandeling. Triggerpoints zijn punten of knopen in spieren die vaak heel pijnlijk zijn. De triggerpoints worden behandeld door op deze punten druk te geven, of met Dry Needling. Er wordt dan met een heel dun naaldje in de spierknopen de spier behandeld.​

Het komt niet sporadisch voor dat patiënten met ernstige klachten, die al tientallen jaren aanwezig zijn, na de NIMOC-behandeling veel minder klachten hebben of zelfs klachtenvrij zijn.​

Geregistreerde NIMOC-behandelaars: check Petra Zephat op deze link.

Wat kan fysiotherapie voor u betekenen?

Het stuitje kan door een val op uw billen of een bevalling een afwijkende stand krijgen. Dit kan kort geleden, maar soms ook heel erg lang geleden ontstaan zijn, waarbij de klachten langzaam verergeren. Misschien bent u als kind een keer van de glijbaan of op het ijs (te) hard op de billen/stuit terecht gekomen?

De NIMOC-methode is een zachte behandelmethode van de bekkenfysiotherapeut/manuele therapeut voor het behandelen van rug- en bekkenklachten, waaronder stuitpijn.